בצה"ל מעריכים: הסיכוי למלחמה בינוני, דאעש והאינתיפאדה בדעיכה

בצה"ל מעריכים כי ההרתעה הישראלית והמלחמות במדינות הערביות גורמות לכך שהסיכוי לפריצת מלחמה יזומה עם ישראל - נמוך. החשש: פריצת מלחמה בעקבות אירוע נקודתי (חדשות, ביטחון)

גבול לבנון (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

"סיכוי בינוני לפריצת מלחמה": צה"ל מעריך כי הסבירות לפריצת מלחמה בגבול הצפוני או בגבול עזה בשנה הקרובה בעקבות הסלמה הינה בינונית וכי ההרתעה הישראלית והמלחמות במדינות הערביות גורמות לכך שהסיכוי לפריצת מלחמה יזומה עם ישראל - נמוך.

ההערכה בצה"ל היא שארגוני הטרור ובראשם חיזבאללה וחמאס מורתעים מצה"ל שנתפס כ"אגרסיבי ובעל תגובות בלתי צפויות". מנגד, ההערכה בצה"ל היא שמלחמה בצפון תגרום לירי רקטות מסיבי בנוסף לנפילת שבויים ופגיעה בספינות חיל הים. "המלחמה הבאה תהיה שונה מהמלחמות שראינו ב-30-20 השנים האחרונות. העימות יהיה מורכב מאוד" אומרים גורמים בצה"ל.

הגורמים מסבירים כי "חיזבאללה הפך את מרבית 200 כפריו השיעיים בדרום לבנון למוצבים גדולים. הם משקיעים יותר בדיוק הרקטות ובגודל ראשי הקרב, והולכים יותר ללחימה תת-קרקעית והעברת המלחמה לשטחנו. חיזבאללה חפר עוד לפני חמאס, ומנהרת לחימה שאפשר לחפור בכפר לבנוני, אפשר לחפור גם בגבול. אבל יש לנו ידע ויכולת לפגוע בחיזבאללה. הכפרים הללו ייפגעו ויובילו לפליטים רבים".

הצבא מעריך כי חיזבאללה ששקע עמוק בעימותים בסוריה ובעיראק לצד צבאו של אסד ועד כה ספג למעלה מ-1,300 הרוגים, מוחלש יחסית. למרות זאת, בצה"ל מזהים כי החיזבאללה בונה את כוחו לכיוון הצד הישראלי וסדר העדיפויות של הכוחות שלו הוא פריסה מול ישראל לפני שליחה למערכה בסוריה.

בצה"ל מעריכים כי בשנה האחרונה ספג חיזבאללה קיצוץ חד מהתקציב האירני: "יש יתרונות בהסכם הגרעין, אפשר היה להגיע להסכם טוב יותר, ויש פה מידת מה של תסכול כי ההסכם לא מטפל במעורבות האיראנית באזורנו. אבל הפגיעה בכמות החומר המועשר וההפחתה הדרמטית בצנטריפוגות זה דבר שאי-אפשר להתווכח איתו".

דעאש בדעיכה

הגורמים הצבאיים התייחסו למחבל נשאת מלחם שביצע את פיגוע הירי הרצחני בתל אביב ואומרים כי הוא "ינק השראה מדאעש, ופעילי דאעש ראו מה הוא עשה ויונקים ממנו השראה בחזרה מבלי שכלל היו בקשר איתו, וזה מחזק אותם בסוג של גלגל".

לגבי ארגון הטרור הרצחני דאעש אומרים גורמים בצה"ל כי ניתן לראות כבר עתה דעיכה בארגון: "העולם החליט שהוא נלחם בדאעש, זה הכיוון, ועלינו ללכת עם העולם. גם אם ייחתם הסכם על סוריה בז'נבה או בווינה, ספק גדול אם הוא יתורגם לשטח. סיום לא טוב עבורנו הוא שהציר הרדיקלי ינצח את דאעש ויחוש חזק. עלינו להשפיע כדי שזה יקרה אחרת. דאעש הוא ארגון סתגלני, וצריך לחכות עוד רבעון בנוגע למגמת הירידה בכוחו".

למרות זאת, הצבא מעריך כי במידה ודאעש יוציא לפועל עוד מספר פיגועים גדולים כמו הפיגוע בפריז הדבר יגרום ל"סוג של מלחמת עולם שלישית במובן של שינויים בהרגלי החיים של האירופאים"

הגורמים מעריכים כי "אינתיפאדת הסכינים" נמצאת בדעיכה ואומרים כי "קבוצות בוגרות מסעיר שבאזור חברון נפגשו עם בוגרים מקבאטיה שליד ג'נין לטכס עצה יחד כיצד מונעים מצעירי הכפר לצאת לפיגועים. יש המון נשק בשטח ולא ראינו שימוש רב בו לפיגועי ירי. כל לילה אפשר לעשות שמונה פיגועי ירי בציר 60 וזה לא קורה".

"קשה לנו לראות שדמות חזקה תחליף את אבו מאזן והסיכוי הגבוה יותר שהחבורה תהיה זו שתשלוט אחריו, אבל יעד שלילי מבחינתנו הוא שחמאס ישלוט אחרי אבו מאזן. יש פוטנציאל גבוה להסלמה ביו"ש אם לא תהיה התערבות מרגיעה כמו מרסנים כלכליים, דוגמת היתרי העבודה בישראל לכ-100 אלף פלסטינים והמשך התיאום הביטחוני עם ישראל".

הכתבה הייתה מעניינת?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות