האם קיימת חובה מוסרית להיהרג למען אחרים?

איזו הצדקה יש שייהרגו בחורים אמריקנים על אדמת סוריה או עיראק או אירופה כדי להציל את התרבות המערבית. מצדי, יגיד הנשיא האמריקני, שדאעש יכבשו את כל אירופה, יהרגו את כולם וכל אירופה תהיה מוסלמית. מה תהיה התשובה לטענה זו?

עו"ד דב הלברטל | כיכר השבת |
דב הלברטל (צילום: כיכר השבת)

בעקבות מסע הרצח של דאעש בצרפת, שם נהרגו מעל מאה אנשים ונפצעו מאות, מתברר שוב כי כנראה לא תהיה ברירה, ובמוקדם או במאוחר העולם החופשי יאלץ להילחם מלחמת חורמה בדאעש, עד להכרעתם ללא תנאי.

מלחמה כזו תצטרך להיות מנוהלת בידי קואליציה של ארצות המערב, ובראשן, והעיקרית שבהן, ארצות הברית - המעצמה הצבאית והטכנולוגית העולמית. זו מוכרחה להיות מערכה צבאית קרקעית. אין דרך לעשות את זה בתקיפות אוויריות.

וכאן עולה השאלה המוסרית הקשה. יגיד נשיא ארצות הברית, מה פתאום שאשלח חיילים אמריקנים להגן על אירופה? איזו הצדקה יש שייהרגו בחורים אמריקנים על אדמת סוריה או עיראק או אירופה כדי להציל את התרבות המערבית. מצדי, יגיד הנשיא האמריקני, שדאעש יכבשו את כל אירופה, יהרגו את כולם וכל אירופה תהיה מוסלמית. מה תהיה התשובה לטענה זו?

ואולי יש למעצמה עולמית בסדר הגודל של ארצות הברית, אחריות מוסרית כלפי חייהם של אחרים ברחבי העולם? ניתן לטעון שעם הכוח באה גם האחריות. גם אנו, כיהודים, באנו הטענה דומה כלפי האמריקנים שעמדו מנגד כשהנאצים רצחו ששה מיליון יהודים. אז מה מקומה של טענה זו? אך האם אנחנו כיהודים, נהיה מוכנים לשלוח חיילים לאפריקה כדי להציל את המיליונים שנרצחים בצורה אכזרית בקונגו בידי שבטים אכזריים?

גם אז אמרו האמריקנים, מה פתאום שנסכן בחורים שלנו על האדמה הארורה של גרמניה. וכשבסופו של דבר הם באמת הצטרפו ללחימה, נהרגו להם כארבע מאות אלף חיילים. בלי התערבותה של ארצות הברית בלחימה, ביבשה, באוויר ובים, יתכן שהנאצים היו משתלטים על העולם.

אלא שבמלחמת העולם השנייה, ארצות הברית נכנסה למלחמה רק כשהיא חשה שזה מתחיל לסכן את אמריקה עצמה. ובמזרח לחמה ארצות הברית ביפנים, רק לאחר שהיפנים תקפו אותם בפרל הרבור והרגו רבים מהנחתים האמריקנים. לפני כן נהרגו מיליוני אנשים באירופה ובאסיה, וארצות הברית לא נקפה אצבע ולא עלה בדעתה להתערב.

זה ודאי, ולכך כולם מסכימים, שלארצות הברית תהיה מחויבות מוסרית לעשות כל דבר שיסייע ללחימה באויב, ולא יסכן את חייליהם. לכן ודאי נצפה מהם שיפציצו מן האוויר, שישלחו כל סיוע לוגיסטי אפשרי, שישלחו כוחות שיאמנו את הצבאות הלוחמים ושיממנו ככל הנדרש את הרכש הצבאי בכסף או במשלוחי נשק ותחמושת נדרשים. זה ודאי, על כך אין חולק.

אך השאלה המוסרית הקשה היא זו: אם כל הסיוע הזה לא יספיק, והאמריקנים יידרשו להכניס מאות אלפי חיילים למערכה קרקעית, שרק היא תכריע את הקרב, ותסכן בכך חייהם של אלפים מחייליה - הן בקרבות עצמם, והן בהחזקת השטחים לאחר ההכרעה - האם תעמוד כלפיה החובה המוסרית לנהוג כך?

הכתבה הייתה מעניינת?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות