ר' ישראל (שרולי) אדלר הוא אחד מגדולי ה'גראמערים' בעולם החסידי. בכל ערב הוא עומד ומרגש את בני משפחותיהם של החתן והכלה במעמדי 'מצווה טאנץ' - הלא הוא ריקוד המצווה הנערך בחלק האחרון של חתונה חסידית.
לאדלר קול ערב ויכולת חריזה ייחודית. ברשימת לקוחותיו נמנים אדמו"רים חסידיים וגם ספרדיים (שרולי חורז גם ביידיש, גם בעברית וגם באנגלית), לצד אצולות הממון בעולם החסידי האמריקני והאירופאי. הוא בנו של ר' חיים אדלר, החזן הראשי בבית הכנסת הגדול בירושלים וחזן העיר תל אביב.
הקריירה של שרולי בתחום המוסיקה התפתחה לאורך שנים של הופעות כובשות בישראל, בארה"ב ובאירופה, וכללה אינספור חתונות ודינרים יוקרתיים - אך הוא מעולם לא חשב להוציא לאור אלבום משלו.
רק לפני חצי שנה, לאחר שנים ארוכות של הופעות ונגינה, ראה אור אלבומו של שרולי אדלר - 'אורות', שמאחד מספר ז'אנרים במוסיקה החסידית, בדגש על 'גראמען' נוגעים ללב מהרפרטואר שייחודי לאדלר.
מאחורי האלבום, שעליו עבד שרולי במשך שלוש שנים, מסתתר סיפור מופלא. סיפור ליום כיפור.
• • • • •
"לפני מספר שנים", מספר ר' שרולי אדלר ל'כיכר השבת', "נסעתי לארה"ב, בדרכי להופיע בחתונת הרייכמנים. לצדי במטוס ישב אדם מבוגר מצ'ילה. בתחילה שתקנו שנינו, עד שהקרח נשבר, והתפתחה בינינו שיחה. האיש סיפר לי שהוא בחור ישיבה לשעבר שירד מהדרך, עשה מה שעשה, עד שהידרדר לשאולות, וכיום אין בינו לבין חיי יהדות ולו זיקה קלה.
" 'נו, לעולם לא מאוחר', אמרתי לו, 'היהדות תמיד מחכה לך. האיש נשא לעברי מבט עצוב והגיב: 'אם היית אומר לי שיש לך ראבאיי שמוכן לקחת על עצמו את כל החטאים שלי ואני אוכל לפתוח דף חדש - הייתי חוזר בתשובה שלמה. אבל כל עוד זה לא קורה, אין לי סיבה לחשוב בכיוון. עשיתי הרבה חטאים בחיי ואין לי שום סיכוי אחר'.
"הסתכלתי עליו במבט מרחם. מה אני יכול להגיד לאדם כזה, שמיואש מלשוב בתשובה. ניסיתי לדבר על לבו, להסביר לו ששערי תשובה לעולם לא ננעלים, אבל הוא היה בשלו: אם יש רב שמוכן לקבל על עצמו את כל עוונותיו - מוטב, ואם לא - אין על מה לדבר.
"הטיסה נחתה בשלום בניו יורק, ואנחנו החלפנו מספרי טלפון, בסוג של צעד מנומס ובלתי מחייב - לפחות מבחינתי. במסוע של המזוודות כבר שכחתי מהשיחה המוזרה, ובהמשך פרח המקרה מזכרוני לחלוטין. זה היה מסוג הסיטואציות שאתה לא חושב עליהן רגע אחרי שהן מתרחשות".
• • • • •
עד לחג הפורים.
מספר ר' שרולי אדלר: "הייתי במרכזה של סעודת פורים שמחה במיוחד לפני קבוצת גבירים בבורמוס שבלונדון, שמתכנסים יחד לסעודת פורים הרחק מהעיר וממשולחיה. תוך כדי השירה והזמרה, קיבלתי שיחת טלפון. על הקו: היהודי מצ'ילה שהיה איתי במטוס. 'ביקשתי ממך שתאתר עבורי מישהו שייקח על עצמו את העוונות שלי. מצאת מישהו?' שאל אותי השותף לשעבר לטיסה.
'הייתי מגולף כיאות, ומתוך שכרותי אמרתי לו, בלי לשים לב כמעט למילים שיוצאות לי מהפה: 'פורים זה זמן של תשובה מאהבה. אני לוקח על עצמי הכל. תפתח דף חדש ותתקרב לקדוש ברוך הוא'. האיש הביע שמחה גדולה ונפרד ממני בדברי ברכה, כשהוא ממלמל: 'מצוין, מצוין, אני מקבל את העסקה'.
"לאחר פורים נזכרתי בתוכן השיחה המוזרה ההיא, והתחלתי לתהות האם לא לקחתי על עצמי תיק כבד מדיי... איך אני יכול לקחת על עצמי עברות של מישהו אחר, במיוחד כשמדובר באדם שעשרות שנים אינו מקפיד על שמירת מצוות?
החלטתי להתקשר אליו, על מנת להבהיר ששום דבר לא פוטר אותו מתשובה, וכי אני לא יכול לקחת על עצמי את העברות שלו. לאכזבתי, במשך כמה ימים לא היה מענה בצד השני של הקו. התחלתי לחוש תסכול גדול. לא ידעתי את נפשי מתהיות שלא הרפו ממני.
"ניסיתי לחייג כמעט בכל יום, עד שבאחד הימים ענתה לי אישה שהזדהתה כעוזרת הבית של האיש. היא הצטערה לבשר לי שבעל הבית ורעייתו נהרגו יחדיו בתאונה מחרידה. עכשיו היא בדיוק הגיעה לדירה כדי לארגן כמה דברים לקראת פינוי הדירה.
"הייתי בהלם. במשך דקות אחדות החזקתי את השפופרת באוויר, וניסיתי להתבונן בצירוף המקרים המצמרר הזה. זה היה מטלטל לחשוב שבזכות השיחה ההיא, כשאני בגילופין וכמעט לא מתכוון לכלום - זכתה נשמה יהודית אומללה לעלות לגנזי מרומים לאחר תשובה שלמה.
"באוזני הדהדו המילים האחרונות ששמעתי מהאיש - 'מצוין, מצוין, אני מקבל את העסקה'. אם הוא מקבל את העסקה - משמע הוא חזר בתשובה. ימים אחדים לפני המוות הטראגי, מצאה נשמה יהודית תועה ואובדת את דרכה אל מקורה!"...
• • • • •
"בעקבות המקרה", מספר אדלר ל'כיכר השבת', 'התקשרתי למלחין ר' פינקי וובר. סיפרתי לו את הסיפור וביקשתי ממנו שילחין עבורי שיר מרגש על מילים באידיש שכתבתי בהשראת פרטי המקרה הזה.
"המילים שכתבתי מתארות איך הקדוש ברוך הוא יושב וממתין לכל יהודי שיחזור בתשובה שלמה, בבחינת 'עד יום מותו תחכה לו'. השיר מדבר על קשר נפשי עמוק בין אב ובנו, ובקשר הזה - האב מחכה שבנו ישוב אליו, כדי לקבל אותו באהבה רבה.
"פינקי לא אכזב, והכין עבורי את השיר 'מיין קינד' (בני, בני), שמתאר איך הקדוש ברוך מחכה לכל יהודי כדי שיחזור בתשובה".
• • • • •
הנה מילות השיר, בתרגום לעברית:
"חיכיתי,
זמן כה ארוך חיכיתי,
החזקתי את דלתי פתוחה עבורך,
ואני עדיין מחכה
לך,
מתי אתה
תחזור אליי...
"אני ממתין וממתין,
דלתי לעולם אינה סגורה,
אני ממתין וממתין,
עד מתי,
מתי תשמע כבר
את זעקתי,
עם המון געגועים
לילד שעשועים...
"בני, אוי, בני
אני מתגעגע, מתגעגע אליך,
בני, אוי, בני,
בוא, תתקרב אליי,
בני, אוי, בני,
בינינו יש קשר נצחי
שובו אליי ואשובה אליכם...
"כל זמן הנר שלך בוער,
"בנִי ישראל,
"אני ממתין לך בציפייה
"מתי כבר תגיע העת
"קול דודי דופק פתחי לי,
"דלתי תמיד פתוחה לך...
"עד יום מותו תחכה לו,
"אם ישוב מיד תקבלו..."
• • • • •
כאמור, במשך שלוש שנים עבד אדלר על האלבום, שבו נאספו ניצוצות מוסיקליים מקצות ארץ - עד שאלו הפכו לאלבום שלם של אורות, אשר משלב מספר ז'אנרים במוסיקה החסידית. מדובר באלבום מושקע בקפידה ועשיר בתכנים מגוונים, שיוצרים פסיפס של אמנות ווקאלית, רגש עוצמתי ונוגע, ושנינות יהודית מקורית. האלבום משלב שירי שמחה והתרוממות רוח, לצד שירי רגש וכיסופים וכמובן שירי גראמען.
עשרת שירי האלבום מורכבים מלחנים חדשים, פרי יצירתם של טובי המלחינים: פינקי וובר, משולם גרינברגר, מאיר אדלר ועוד, כשמיטב המעבדים המשתתפים ביצירות הם: משה לאופר, מאיר אדלר, אופיר סובול, יובל סטופל, יהודה גלילי, יחד עם מקהלת האולפנים של הרשל בריסק ומקהלת מלכות של פנחס ביכלר, בשילוב סולנים ילדי פלא, ומקהלת הילדים של מוישי קראוס.