המחלוקת הליטאית לשיאים חדשים: האם נגרם בשל הפילוג פגיעה בכבוד המת? קרב גירסאות מעסיק ביממה האחרונה את הציבור הליטאי סביב סוגיית קבורתה של הרבנית וויכנא רוט שנפטרה באמצע השבוע בבני ברק (יממה לאחר הסתלקות חתנה הרב אדלר זצ״ל - י. כ. ).
בעמוד ראשון של עיתון הפלס, בטאון הפלג הירושלמי, נכתב בכותרת בולטת "נבלה נעשתה בישראל - נמשך מסע הרדיפה הפוליטי שהביא לפגיעה בכבוד המת בבני ברק".
בגוף הידיעה נכתב: "בבני ברק נפטרה השבוע רבנית דגולה וחשובה ע”ה, עם היוודע הבשורה פנתה האחראית בחברה קדישא שנודעה כמי שמובילה את מסע ההתנכלות ההזוי, והודיעה לעוסקות בחסד של אמת שלא תאפשר להן לעסוק בכבוד המת , כאשר הגיעו בני המשפחה במועד שנקבע להלויה נדהמו לגלות כי צוות החברא קדישא הקבוע לא הופיעו לקבורה ונמנעו מלבצעה כנהוג וכן נמנע מהם האפשרות להתשמש בחדר הטהרה שבבית הקברות".
העיתון אף מצטט רבנים האומרים להפלס: "כי מדובר בשנאה לוהטת ומחרידה, שמפתחת רגשי נקם והתאכזרות על רקע פוליטי תוך פגיעה בעינינים הרגישים והמקודשים ביותר".
אולם מבדיקה מדוקדקת שערכנו, הגיעה לידי "כיכר השבת", גירסה שונה לחלוטין, אותה מציג הצד השני.
לדבריהם מיד לאחר פטירתה של הרבנית רוט ע"ה, ביקש אחד הבנים המזוהה עם הפלג הירושלמי מאנשי החברא קדישא שאת טבילת טהרה יעשו דוקא נשות החברה הקדישא המזוהות עם המחנה שלו.
לטענתם, מאחר וזה היה אמור להיות בבית החיים פוניבז', שם יש נשים קבועות שעושות את הטהרה ואי אפשר להביא נשים מבחוץ, סירבה ההנהלה לפנייתו ובשל כך הוחלט על ידי בני המשפחה לעשות את הטהרה במעייני הישועה.
"לא היתה שום התנכלות אלא עמידה ברורה בנהלים הקבועים", מסבירים העסקנים המזוהים עם הזרם המרכזי בציבור הליטאי. "לא ייתכן שהבן יבקש שאת הטהרה לאמו יעשו נשים שאינן נשמעות להוראות גדולי ישראל".
לדבריהם, מגוחך לבוא ולומר שהרבנית הוניגסברג, האחראית על הטהרה בבית החיים פעלה מאינטרסים זרים, זאת משום שהיא עצמה בקשרי משפחה עם הרבנית רוט ע״ה (מחותנת של המנוחה) והיתה עימה בידידות קרובה.
"זו עלילת דם, הם מחפשים להעליל עלילות ולצייר עצמם כנרדפים ומסכנים ולכן ממציאים כל פעם פרשה חדשה". אומרים אותם עסקנים בנחרצות על אנשי הפלג הירושלמי.