ממ"ר דן שמעון לביא ל"כיכר השבת": לוקח אחריות, מוכן לכל בדיקה

מפקד מרחב דן של המשטרה ניצב שמעון לביא לוקח אחריות על האסון בהלווית הגר"ש וואזנר: "כמפקד האירוע, האחריות היא בראש ובראשונה על כתפיי. אני כמובן מוכן לכל בדיקה" (חדשות)

צביקה גרוניך | כיכר השבת |
ההלוויה, אתמול (צילום: שלומי כהן, כיכר השבת)

המחדל בהלוויית פוסק הדור: על רקע הביקורת הנוקבת הנמתחת בין היתר גם כנגד המשטרה בעקבות האסון בהלווית הגר"ש וואזנר זצ"ל, אומר מפקד מרחב דן במשטרה ניצב-משנה שמעון לביא בשיחה עם "כיכר השבת" כי המשטרה תפיק לקחים: "אני מפקד האירוע והאחריות על כתפיי".

"אני לא נוהג להאשים אף אחד ובטח לא באמצעי התקשורת, אני מפקד האירוע והאחריות היא בראש ובראשונה על כתפיי. אני כמובן מוכן לכל בדיקה", אמר לביא וביקש לציין כי "צריך להבין ולהכיר את התמונה הכוללת. אנחנו מדברים על אירוע של הלוויה שמתחיל בבית המדרש וממשיך לאורך כקילומטר וחצי עד לבית העלמין. באירוע נוטלים חלק עשרות אלפי משתתפים".

"ברגע שהארון יצא לכיוון רחוב דסלר חלק גדול מהציבור שעזר בהוצאת הארון נתקף באקסטזה ופשוט התחיל לרוץ לכיוון הארון בדוחק שנוצר. כתוצאה מכך חלק מהמשתתפים נפלו ונרמסו על ידי האחרים".

לדבריו, "שוטרים אבטחו את הארון, גם שוטרי יס"מ וצוותי הצלה. בשלב הזה השוטרים שאבטחו את תנועת הארון למעשה עשו שינוי משימה. הם השקיעו מאמץ רב בפינוי פצועים תוך גבורה עילאית. יש שוטרים שנפצעו ופשוט הצילו חיים וכך התאפשר פינוי הפצועים לבית החולים".

"לצערי האירוע הסתיים עם הרוג ועם פצועים קשה, זה לא היה צריך להסתיים ככה", הוא אומר ומוסיף כי "באירוע כזה אין פונקציה לכמות השוטרים משום שמי שהיה בתוך האירוע ומבין את הדוחק והעומס יודע שכמות השוטרים לא הייתה עוזרת".

הדוחק בהלוויה (צילום: שלומי כהן, כיכר השבת)

לביא טוען כעת כי האירוע שבו נהרג אדם אחד ושלושה אחרים נפצעו באורח קשה לא התרחש בסמוך להוצאת הארון: "צריך לציין שהאירוע המצער לא התרחש בקרבת הארון. האירוע התרחש במעגלים יותר רחוקים. אני יכול לומר לך שהארון המשיך את המסע שלו ושם לא קרה דבר".

"אני יכול לומר שעשינו את כל הפעולות לאבטח את שלום הציבור. עשינו הכנות וסידורים קפדניים יחד עם מארגני האירוע". הוא מוסיף.

"בנקודה הקריטית הזאת שהארון יצא מבית המדרש קרתה סיטואציה שההמון רץ לכיוונו על מנת לגעת ולהתקרב לנפטר וכתוצאה מכך אנשים נפלו ואחרים רמסו אותם, כמות השוטרים לא הייתה משפיעה".

מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יוחנן דנינו הורה מוקדם יותר להעביר את חקירת המשטרה ממרחב דן למפלג ההונאה של מחוז תל אביב. הערכות הן כי יחקרו גם בכירים במרחב דן. בשעה האחרונה הגיעו חוקרים לבניין ישיבת חכמי לובלין.

"אני יכול לומר שמפקד מחוז תל אביב הטיל את החקירה על יחידה מחוזית, הם כבר קיבלו את החומרים והחלו בפעולות החקירה. אני יכול לומר שהחקירה תהיה יסודית מאוד ומעבר לכך יש צורך להפיק לקחים ואנחנו מוכנים לכל בדיקה חיצונית ובוודאי שצריך להפיק לקחים". אומר לביא.

האם מארגני הלוויה יזומנו לחקירה? שאלנו. "יש צוות חקירה שמונה על ידי מפקד מחוז ת"א ומדובר בצוות עצמאי ולא תלוי בי והוא יבצע את החקירה כפי שנראה לו וכמו שאני יודע הוא ניעשה זאת בצורה מקצועית ואם יש צורך לזמן ולחקור אז הם יעשו זאת". השיב המפקד.

הכתבה הייתה מעניינת?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות