מיוחד ל"כיכר השבת": רב חיל הים מסביר על ליל הסדר בספינות החיל

ההכנות לפסח בחיל הים דורשות הכנה שונה משאר בסיסי צה"ל. רב חיל הים מסביר בשיחה עם "כיכר השבת" איך דואגים שהחיילים על הספינות יחגגו את ליל הסדר • מיוחד (פסח)

צביקה גרוניך | כיכר השבת |
(צילום: Gadi Yampel/IDF SPokesperson/FLASH90)

ההכנות לחג הפסח בצה"ל, ובפרט בחיל הים, הן לא פחות ממבצע מדוקדק אשר דורש היערכות מיוחדת מבעוד מועד והירתמות כוח אדם רב לנושא. הכשרות הכלים והמטבחים בכלי השיט ובבסיסים ועריכת הסדר כהלכתו מתבצעים בראשות רב חיל הים, סגן אלוף ליאור בר-דע, אנשיו וכמו כן אנשי מילואים ומתנדבים רבים אשר נרתמים למשימה.

"כדי להכשיר את כל חיל הים מקצה לקצה, נדרשים מספר ימים, בשונה משאר צה"ל שמכשיר את עצמו ביום אחד", מסביר הרב בר-דע ל"כיכר השבת". "חיל הים מתחיל את ההכשרות ראשון ומסיים אחרון, וזה כמובן עקב פעילותו המבצעית המיוחדת והענפה שמתרחשת במספר מקומות לאורך זמן".

הכשרת המטבחים בספינות החיל (צילום: דו"צ)

דבר נוסף המייחד את ההכנות לחג בזרוע הים הוא ההכשרות, אשר מתבצעות הן במטבחים רגילים והן במטבחים שבכלי השיט, דבר אשר יוצר מורכבות. "המטבח שבספינה הוא לא מטבח רגיל. המטבח פרוס על פני כל הספינה, המקררים בספינה לא דווקא נמצאים במטבח, חדרי האחסון נמצאים במקומות שונים. כשאנחנו מגיעים להכשיר ספינה, זה לא רק את המטבח - אלא את כל הספינה כולה, מקצה לקצה.

הכשרת המטבחים בספינות החיל (צילום: דו"צ)

"מי שלא מכיר כלי שיט, לא יכול להכשיר כלי שיט, ולכן האנשים שלנו שתפקידם להכשיר הם אנשי מילואים שעושים זאת לאורך שנים רבות, הם אנשי חיל הים בעברם, מכירים את כלי השיט ויודעים לעשות את ההכשרה בצורה הטובה והמהירה ביותר", מסביר.

עקב המורכבות, ההכשרה על כלי השיט מתבצעת בעיקר הודות להחלפת רוב הכלים לכלים אחרים. "בכל יחידה כלל המפקדים מכירים את המבצע, נערכים בהתאם ולוקחים בו חלק – בין אם בהכשרות על כלי השיט או במשרדים – עד אחרון החיילים", הוסיף.

הכשרת המטבחים בספינות החיל (צילום: דו"צ)

הכנות נוספות אשר מתבצעות הן ההכנות לליל הסדר עצמו. "אנחנו מבצעים כמה סוגי סדרים מאוד ייחודיים לזרוע הים", אמר הרב החילי. "על דבורה לדוגמה, מדובר בסדר קטן עם מספר מצומצם של חיילים בלב ים במהלך פעילות בט"ש. אנחנו מספקים להם את כל צורכי הסדר, עם הגדות מיוחדות, לדוגמה".

הרב סיפר עוד כי "עוד סדר מיוחד שיש בחיל הים הוא סדר ברציף, תחת כיפת השמיים. כל הספינות שעוגנות שחייבות להיות בכוננות, החיילים חייבים להיות צמודים לספינות, ולכן לכל רציף שולחת הרבנות נציג מטעמה שעורך את הסדר. כולם משתתפים ומרגישים כמשפחה אחת, זה סדר מאוד מיוחד. אנחנו משתדלים לתת לכל חייל שנמצא בחג בצבא ולא עם משפחתו את התחושה הקרובה ביותר לתחושה הביתית המוכרת והאהובה, ולכן לכל מקום אנחנו שולחים נציג מטעמנו שעורך את הסדר בשמחה רבה".

הכשרת המטבחים בספינות החיל (צילום: דו"צ)

בהכנות לוקחים חלק כ-200 אנשי מילואים ומתנדבים, אשר ביניהם מצויים חיילי שחר ים, חיילי שילוב החרדים בזרוע הים, אשר מפסיקים את פעילותם השוטפת בתפקידיהם השונים למספר ימים לטובת ההירתמות להכנות לחג. כמו כן, בסדרים השונים ניתן לראות גם מתנדבים אשר שירתו בחיל הים בעברם ומגיעים מרצונם החופשי, יחד עם בני משפחותיהם, על מנת לערוך את הסדר כהלכתו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות