ערב פסח תשע"ה • מיוחד

הגר"ד יוסף בשיחת חג על הנהגות אביו ב'ליל הסדר'

ערב חג הפסח, התפנה הגאון רבי דוד יוסף, חבר מועצת חכמי התורה וראש מוסדות 'יחווה דעת', להעניק שיחת חג מיוחדת לגולשי 'כיכר השבת' • הגר"ד יוסף עושה סדר בהלכות ליל הסדר וחושף את ההנהגות משולחנו של אביו מרן פוסק הדור רבי עובדיה יוסף זצוק"ל • "והגדת" - פרויקט חג מיוחד (יהדות, חד פסח)

ישי כהן | כיכר השבת |

ערב פסח תשע"ה • מיוחד: שעות לפני כניסת החג "כיכר השבת" מגיש שיחת חג עם חבר מועצת חכמי התורה וראש מוסדות 'יחווה דעת' הגאון רבי דוד יוסף שמדבר על הלכות ליל הסדר והנהגות מאביו מרן פוסק הדור רבי עובדיה יוסף זצוק"ל.

על הנהגות אביו זצ"ל ב'ליל הסדר' מספר הגר"ד יוסף: "אני רוצה לציין במיוחד את הדבר שהיה חשוב בעניו יותר מהכל בליל פסח, וזה מצוות סיפור יציאת מצריים, הוא היה מקפיד מאוד שכל בני הבית ישבו סביב השולחן, גם הנשים, הרב לא הסכים שהם יצאו לפני סוף ההגדה, אפילו לדקות ספורות בכדי לחמם את האוכל, הוא הקפיד שישבו כולם מהתחלה עד הסוף, הוא הקפיד גם כן - שאף אחד לא ידבר שיחה בטלה, שום הפסק לא לעשות באמצע ההגדה.

"הרב היה נוהג להתחיל 'עבדים היינו' בקטע הראשון בקול רם, ולאחר מכן הוא היה נותן לכל אחד מבני הבית, לפי סדר הישיבה, גם הילדים, שכל אחד יקרא בכל רם קטע, אחד קורא בקול רם וכל השאר קוראים בשקט לעצמם. מידי כמה קטעים הוא היה עוצר ומקשה קושיות ומתרץ, ואנחנו היינו מקשים קושיות והרב היה מדבר בדברי תורה.

"המיוחד מאוד היה שהרב היה נותן יחד לכל אחד ואחד מבני השולחן. וכשהיה מדובר בגדולים, תלמידי חכמים - בני תורה ותלמידי ישיבות, הוא היה מפלפל בחכמה, קושיות ותירוצים, וכשהיינו מגיעים לעשרת המכות - הוא היה מקבץ את כל הילדים הקטנים והיה מספר להם על הניסים והנפלאות של הקדוש ברוך הוא.

הגאון רבי דוד יוסף בשיחת חג (צילום: שלומי כהן, כיכר השבת)

"למרוות שהרב היה מאריך מאוד בהגדה, הרב היה מקפיד לסיים את ההגדה בערך שעה וחצי לפני חצות, ואז נוטלים ידיים, הוא היה מקפיד כהלכה לסיים את אמירת ה'הלל' לפני חצות, מיד אחרי שהיו מסיימים את ההלל, הרב היה כננס לחדר שלו, מסתגר בחדר ויושב ולומד כל הלילה בענייני סיפור יציאת מצרים.

"כל אחד ואחד מאתנו, כשאנחנו מדברים על 'מורשת מרן', אנחנו צריכים לדעת שמורשת מרן זה הדברים הללו, הם ההלכות שלו, הם ההנהגות שלו, וההנהגה שלו היית כזאת - למקד הכל בסיפור יציאת מצרים".

בהמשך השיחה מבקש הגאון רבי דוד יוסף להדגיש: "הלכה מאוד חשובה שהיית דגל אצל אבא, כמו שאומרים. ליל פסח שחל בשבת לא לאמר ברכת 'מעין שבע', אבא היה סובר שזו ברכה לבטלה ממש, כל רבותינו הראשונים פסקו כך להלכה, מכוון שליל פסח הוא לילה המשומר מפני המזיקים, לכן - כיוון שהברכה הזו נקבעה מפני המזיקים - לא תקנו אותה בכלל חכמים בליל פסח שחל בשבת, כך דעת השולחן ערוך".

בסיום השיחה פונה הגאון רבי דוד יוסף: "אני רוצה לברך את כל ציבור אחינו בני ישראל, יהי רצון שנזכה שיקויים בנו 'בניסן נגאלו ובניסן עתידים להיגאל', הגאולה יכולה לבוא על ידי השלום, אנחנו צריכים כל אחד ואחד לחשוב על כך שעברנו תקופה קשה שלצערנו היית מחולקות, אבל מכאן והלאה 'והאמת והשלום אהבו' נהיה אוהבי שלום ורודפי שלו, נהיה כולנו מחנה אחד".

הכתבה הייתה מעניינת?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות