ראש מדור שח"ר: המתגייסים ל"נצח יהודה" - חרדים לפי החוק

ראש מדור שח"ר בצה"ל רב סרן אמיר וקנין הגיב למסמכים שחשף "כיכר השבת" ובהם עלו טענות קשות על התנהלות "נצח יהודה". "החוק קבע הגדרות על פיהן מזוהה חייל חרדי" (צבא)

צביקה גרוניך | כיכר השבת |
רס"ן אמיר וקנין, ארכיון (צילום: דובר צה"ל)

חשיפת "כיכר השבת": במכתב ששיגר ראש מדור שח"ר רב-סרן אמיר וקנין בתגובה למסמכים של מג"ד "נצח יהודה" שנחשפו ב"כיכר השבת" ומעלים טענות קשות על התנהלות הגדוד, הוא טוען כי המגייסים פועלים לפי החוק שלא התייחס ללבוש המתגייס אלא למקום לימודיו. "החוק קבע את ההגדרות על פיהן מזוהה חייל חרדי ככזה ובכללן משך לימודיו בישיבה בין הגילאים 14-18".

וקנין הוסיף כי "המחוקק לא קבע הגדרות הנוגעות ללבושם של אותם בחורים לרמת דתיותם ועל כן הציפייה לקלוט חיילים בעלי מאפיינים ספציפיים אינה רלוונטית".

לדבריו, המיועדים לשירות הבינו כי עליהם להיות חרדים בשביל להתגייס לגדוד. "בשני מחזורי הגיוס האחרונים בוצעו תהליכי מיון קפדניים על ידי המגייסים במיטב באשר לכוונתם של המתגייסים השונים למלא את התנאים הנדרשים לשירות בגדוד נצח יהודה".

"בתהליך זה לא אושר גיוסם לגדוד של עשרות מבקשים", מסביר ראש מדור שח"ר ורומז הוא על כך שישנם לא מעט חיילים שלא התאימו לאורח החרדי של הגדוד ומשום כך נפסלו.

באשר לטענות מפקד גדוד נצח יהודה כי במהלך יום הגיוס נתגלו בעיות בגדרי הצניעות כשחיילות היו בקרבת החיילים החרדים, ראש מדור חרדים עונה כי "בבסיס מיטב נערכת הכנה מוקדמת לקראת קליטת החיילים החרדים. מטבע הדברים, מדובר בהתאמת שרשרת החיול כפי שמגדירים הנהלים". ראש המדור מפרט: "אזור החרבה העליונה אינו חלק משרשרת החיול ואין האנשים שם אמורים לבוא במגע בשום צד ואפן עם החיילים המתגייסים".

באשר לשאת התאמתם של המגייסים שלטענת המג"ד אינם מבינים מי הוא חרדי ומיהו לא, השיב ראש המדור כי לא הם הקובעים. "קציני הגיוס אינם יסוד הגיוס ושורש השיבוץ של החיילים. כלל המתגייסים עוברים ראיון אצל ראש תחום הגיוס בלשכות ועל ידי מאבחנים ייעודיים מטעם ממד"ה ורק פורמלית מתראיינים על ידי קציני מיון כחלק מהחיול כפי שנעשה לכל מיועד לשירות ביטחון שמתגייס לצה"ל למסלול ייחודי זה או אחר".

"קציני המיון אינם עוברים הכשרה כפי שציינו משום שתפקידים נוגע לאשרור השיבוץ כאמור כפי שנעשה בנוגע לכל מתגייס". הוסיף.

באשר לסכסוך לכאורה בין שני הגדודים הייעודים "נצח יהודה" ו"גבעתי" שהחל מאז הקמת הגדוד האחרון, הסביר ראש מדור שילוב חרדים כי "מטרת הקמת המסגרת החדשה בחטיבת גבעתי הינה הרחבת אפיקי השיבוץ לחיילים חרדים ותנאי הכניסה בה אינם כרוכים ברמה דתית אלא בכוונה ורצון להשתייך באופן מהותי ופורמאלי למגזר מסוים".

גורם שעוסק בגיוס לנח"ל החרדי אומר בתגובה לדברים כי "דבריו של אמיר וקנין מקוממים. הוא בעצם מאשר את כל מה שכתב המפקד של נצח יהודה. באיצטלה חוקית, לכאורה, ותוך כדי היתממות, וקנין הורס למעשה את גדוד נצח יהודה. אין שום חוק שיכול להצדיק את קיומה של האפלייה העדתית בין גיוס לנצח יהודה לגיוס לגבעתי. המציאות היא שבמקום שפתיחת גבעתי לחרדים תגביר את גיוס החרדים לצה"ל, הדרך שבה מתנהל הגיוס לפלוגה הזאת נכון לעכשיו, על חשבון גדוד ותיק ומצליח, תוביל להרס גדוד נצח יהודה ולצניחה דרמטית בגיוס חרדים לצה"ל".

הכתבה הייתה מעניינת?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות