מומחה ישראלי: "הטייס הירדני לא נשרף למוות"

שבוע לאחר שחרור הסרטון המזעזע בה נראה הטייס הירדני מועאז אל-כסאסבה נשרף למוות בידי ארגון הטרור דאעש, מציג מומחה ישראלי ראיות לכך שהסרטון המזעזע בעצם לא כל כך מזעזע וכי הוא עבר עריכה ממוחשבת • לדעתו הטייס הירדני הוצא להורג בירייה כ"פרס" על שיתוף הפעולה עם הבמאים הרצחניים (מדיה)

שביל האש (צילומסך)

האם סרטון ההוצאה להורג מפוברק? כשבוע לאחר שארגון המדינה האסלאמית (דאעש) העלה לרשת את סרטון ההוצאה להורג המזעזע של הטייס הירדני מועאז אל כסאסבה, שמטוסו נפל בעקבות תקלה טכנית מעל לשטח שבשליטת הארגון, טוען כעת אלירן מלכי, מומחה ישראלי ליחסי ציבור ולניו מדיה, כי הסרטון מפוברק לגמרי, וכי להערכתו הטייס הוצא להורג בדרך קלה בהרבה - ירייה בראשו, כ"פרס" על כך ששיתף פעולה עם הבמאים הטרוריסטים שגרמו לעולם לחשוב שהוא הוצא להורג בשריפה בעודו בחיים.

בפוסט שפרסם מלכי בבלוג האישי שלו, הוא מעלה מספר רב של כשלים ויזואליים שלהערכתו מוכיחים בוודאות כי הסרטון מזוייף. כך הוא מתחיל בלפיד ההדלקה עצמו, שלדעתו כלל לא הוצת בשום שלב, וכי האש האוחזת בלפיד ההצתה נוספה בשלבי העריכה, זמן רב לאחר שהטייס הירדני כבר מצא את מותו.

מלכי כתב בבלוג האישי שלו כי "הטרוריסט שהצית את הטייס הירדני עשה את זה באמצעות לפיד העשוי מקרטון קשיח. בזמן שהטרוריסט עומד עם הלפיד, האש בוערת לאורך הקרטון אך עם זאת, היא אינה משחימה אותו. מומחי וידאו טוענים כי אותו טרוריסט עמד עם לפיד מכובה ואת האש הוסיפו בצורה ממוחשבת לאחר מכן".

שביל אש מזויף וכלוב שבור; "עריכה גרועה"

גם שביל ההדלקה עצמו מזויף לגמרי, כשמלכי טוען כי "בסרטון רואים את הטרוריסט מצמיד את הלפיד לרצפת החול, מה שישר גורם לחומר הדליק הספוג בחול לרוץ במהירות אל עבר הכלוב תוך כדי שעשן לבן אופף אותו. בפועל, כדי לבצע את ה"תרגיל" ללא אפקטים, אותם טרוריסטים היו זקוקים למשטח נקי שיכול להכיל בתוכו את הנוזל הדליק לאורך כל המסלול. כמו כן, עשן מגיע כתוצאה משרפת חומר מסוים ולא באופן ספונטני ישירות עם היווצרות האש. שביל האש והעשן נוצרו בצורה ממוחשבת ודי גרועה ע"י "חול שמן" (Fatty sand) שתפקידו 'לסמן' את המקום בו אנו רוצים שהאש תבער על הקרקע (בנקודה זו, הפרוקטובלוג מקווה שמומחי הפירוטכניקה והאפקטים הממוחשבים בדאע"ש לא ימצאו את מותם עקב הפוסט הנוכחי). ממשיכים".

גם האש האוחזת בכלוב מזויפת להערכתו של מלכי, כשהוא מנתח כי "הטייס עומד במרכז הכלוב כאשר ידיו מונחות על פניו והוא ממתין בסבלנות למותו. חדי העין ודאי הבחינו שהוא עומד במרכז ה'כלוב', דורך על צורת X המוקפת בעיגול, ונדלקת כאשר האש מנגחת את ה'כלוב'. בעולם האפקטים אותו X נקרא 'דוקרנים' (Spikes). אותם דוקרנים מסמנים לאנשי האפקטים איפה למקם את הבובה והיכן השחקן צריך לעמוד כדי ליצור המשכיות תנועתית בצילום. ניתן לראות כי הטייס עומד במדויק באותה נקודה אשר מסמלת היכן יהיה ממוקם ה'כלוב' שיתווסף לאחר מכן בצורה ממוחשבת".

בהמשך כותב מלכי כי עורך הווידאו אף התרשל בעבודתו, כשבעקבות השינויים והעריכה שעבר הסרטון המקורי, ניתן לראות שבירה בכלוב הברזל בשלב בו האש אוחזת לכאורה בטייס הירדני, דבר שאינו מתקבל על הדעת. אלא שלדעתו מדובר כתוצאה מעריכה לא מושלמת שגרמה לאפקט האש "לשבור" את כלוב הברזל.

"הטייס הירדני הוצא להורג בירייה וגופתו נשרפה"

להערכתו של מלכי הטייס הירדני "זכה" להוצאה להורג קלה בהרבה, באמצעו ירייה בראשו, כשהוא מעריך שהדבר נעשה כ"פרס" על כך ששיתף פעולה עם במאי הסרטון האכזרי ושיחק את משחק הנשרף בעודו בחיים, כאשר גופתו אכן נשרפה להערכתו, אך לאחר מותו. מלכי מביא הוכחות מצולמות לכך באמצעות פצע הנראה כפצע ירייה הנראה בהמשך הסרטון, וכן בתמונות נוספות המוכיחות כן.

מלכי מביא בבלוג שלו עוד מספר ראיות התומכות בתאוריה כי הטייס הירדני כלל לא נשרף בחיים, אך בעקבות התיאורים הגרפיים והתמונות הקשות ביותר, לא נביא אותם לפניכם.

אלירן מלכי לא ממש לבד בתאוריה הזו, בשבוע שעבר חשף תומס וויקטור, בלוגר אמריקני, מספר סתירות וויזואליות בסרטון, שגם להערכתו מוכיחות כי הסרטון עבר עריכה וכי הוא מורכב בעיקר מאפקטים ממוחשבים, ממש אותם אפקטים בהם עושים שימוש אופני הסרטים בהוליווד.

להערכתם של מלכי כמו גם וויקטור, בדאעש ככל הנראה סומכים על העובדה כי הסרטון שנראה כה מזעזע יגרום לצריבה בתודעה כי הטייס הוצא להורג באכזריות אין קץ, כשלמעשה איש לא יטרח לבדוק לעומק את הסרטון המזעזע, ולגלות שהוא מעצם מזעזע קצת פחות.

הלפיד לא באמת בוער (צילום מסך פרובוקטובלוג)
גם שביל האש הוא לא יותר מאפקט הוליוודי

הכתבה הייתה מעניינת?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות