מהמקום ה-83 למקום ה-27

מורגנשטרן: יש שינוי ביחס של יהדות התורה לעובדים

עו"ד משה מורגנשטרן, מהסמלים הבולטים של קהילת החרדים העובדים, קודם למקום ה-27 של יהדות התורה מהמקום ה-83. בשיחה עם "כיכר השבת" הוא אומר כי מדובר בהתקדמות דרמטית: "יש נכונות לפתור ולסייע, תראו מי האנשים שנמצאים לפני ואחרי ברשימה לכנסת. נקים בקרוב בתי ספר לקהילה" (חרדים, בארץ)

ישראל כהן | כיכר השבת |
ח"כ גפני עם מורגנשטרן (צילום: באדיבות המצלם)

סוגיית הייחס של חברי הכנסת למגזר החרדים העובדים מעסיקה את הציבור החרדי, ורבים טוענים כי קיים זילזול שיטתי ומתמשך כלפי אלו שיצאו מהכולל לשוק העבודה. מי שמייצג את ציבור זה בתנועת דגל התורה הוא עו"ד משה מורגנשטרן, הפועל למען קידום נושאים רבים החשובים לעובדים. לאחר סגירת הרשימות, ובעקבות קידומו מהמקום ה-83 למקום ה-27, פגשנו אותו לראיון בעניין.

ברכות על הקידום למקום ה-27 ברשימת יהדות התורה לכנסת.

"תודה. למרות הציניות שבשאלה, אני סבור שההתקדמות דרמטית לא בגלל המקום אלא בגלל האנשים שבחברתם אני נמצא. תראו מי האנשים שנמצאים לפני ברשימה לכנסת ומי שאחרי ברשימה, וזה מעיד על רמת החשיבות שניתנת לי בדגל התורה".

"עם זאת, אני חושב שהמיקום ברשימה כלל אינו מעניין. מה שחשוב זה רק המעשים שנעשו והמעשים שייעשו לטובת ציבור שולחיי – שיש להם צרכים נקודתיים שאנחנו עוזרים לפתור ולסייע להם. בנושא זה חלה התקדמות משמעותית בשנתיים האחרונות ואני בטוח שזה כאין וכאפס לעומת מה שנשיג בעז"ה אחרי הבחירות".

מה למשל?​

"בקדנציה האחרונה עברה בקריאה טרומית הצעת חוק של שלושת חברי הכנסת של דגל התורה - משה גפני, אורי מקלב ויעקב אשר - שדרשה אפליה מתקנת בתעסוקת חרדים בשירות המדינה ובחברות ממשלתיות, בדיוק כפי שנעשה למגזרים אחרים דוגמת נשים וכדומה".

"הבאתי לתמיכה של הפורום לענייני חקיקה בלשכת עורכי הדין ובכך תמכה הלשכה בהצעה, כשהיא פועלת לקדם אותה גם בכוחותיה שלה. בעניין זה אף נפגשתי עם מנכ"לית משרד המשפטים עו"ד אמי פלמור שגם היא תמכה בהצעה – דבר שהביא לכך שהצעת החוק אושרה בוועדת השרים לענייני חקיקה. אולם לצערי, בשל הבחירות החקיקה נעצרה. בעניין זה אני יכול להבהיר שבסיכום שלי עם ח"כ הרב משה גפני, חוק זה יעבור בקדנציה הקרובה".

עם כל הכבוד לתעסוקה, תחום החינוך הוא הבעייתי יותר עבור החרדים העובדים

"גם בנושא זה יש לנו בשורות הן ביחס לעבר והן ביחס לעתיד. ראשית, כבר בימים הקרובים אני מקווה שנוכל לבשר על פתיחת בית ספר בית יעקב חדש בפתח תקווה לציבור שנקרא בטעות 'החרדים העובדים'. בעניין הזה פנו אלי כבר לפני כשנה מספר משפחות והעלתי מיד את הנקודה מול מקבלי ההחלטות".

"היה ויכוח לא פשוט בנושא הזה מול גורמים מסוימים שהתנגדו למהלך, אבל גפני היטה את כל כובד משקלו כדי לסייע ולהביא לתוצאה הרצויה ואני מקווה שכבר בימים הקרובים אהיה איש בשורה בעניין הזה. יש גם כמה בתי ספר נוספים שפונים לציבור הזה שאני מעורב בסיוע ובפתרונות שונים עבורם. בנוסף, במהלך השנתיים האחרונות כל מי שפנה אלי באופן אישי על בעיות בקבלת בנות לבית יעקב, ולא משנה באיזו עיר, אני יכול להעיד שהוא קיבל פתרון מלא והבת שלו התקבלה לבסוף לבית ספר של בית יעקב. וזה נעשה בסיוע חברי מועצת העיר וחברי הכנסת של דגל התורה".

"היה גם מקרה של בית כנסת ששייך לציבור הזה שכמעט ופונה, אבל בהתערבות שלי וסיוע של חברי הכנסת גפני ואשר, יחד עם הרב אברהם רובינשטיין שהיה אז ראש עיריית בני ברק וחנוך זייברט שהוא ראש העיר היום, הדבר הגיע על פתרונו".

אז נגמרו הבעיות של ציבור החרדים העובדים?

"ברור שהבעיות לא הסתיימו ולהיפך, בגלל שיש נכונות לפתור ולסייע, סיכמתי עם ח"כ גפני שבלשכה לפניות הציבור של דגל התורה ייכנס נציג ייעודי שירכז את הפניות של הציבור הזה בכל תחום, ובעיקר בשני התחומים המשמעותיים ביותר עבורו - חינוך ותעסוקה".

גם בבחירות הקודמות נשמעו הבטחות. למה הפעם אתם מאמינים?

"אני שומע את הדברים האלה לא אחת, אבל דומני שבמה שאמרתי עד עכשיו הוכח שנעשו פעולות למען הציבור. גם רומא לא נבנתה ביום אחד. התחלנו מהלך. המהלך הזה הצליח באופן חלקי עד עכשיו, ואני מאמין שהוא יצליח הרבה יותר בקדנציה הקרובה – בייחוד אם בסופו של דבר יהדות התורה תהיה חלק מהקואליציה העתידית".

אביגדור רבינוביץ, מהצעירים בציבור החרדים העובדים, אמר בשיחה עם "כיכר השבת" כי: "מערכת הבחירות הזאת הוכיחה שגם החכ"ים החרדים בדגל התורה הבינו שיש פה ציבור גדול שמסיבות שונות נדחק לשולי המחנה, ואף נדרשו לפעול עבור ציבור זה על ידי מרן הרב שטינמן".

"כחלק מהפעילות שלי בנושאי תעסוקה נפגשתי עם ח"כ משה גפני בשבועות האחרונים ושוחחנו על הבעיות השונות שיש לציבור רחב זה, וכך גם קיימתי פגישות נוספות עם אישים בכירים בדגל התורה. אני שמח על השינוי החיובי כלפי החרדים העובדים ואמשיך לשתף פעולה עם כל הגורמים על מנת לקדם את נושא תעסוקת חרדים" מסר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות