הגיע הזמן למרד מזרחי בעסקנים / עו"ד דב הלברטל

הציבור הספרדי צריך להתקומם נגד העסקנים השולחים את ילדיהם למסגרות אשכנזיות ובכך מנציחים את העוול. אם הם ישמשו דוגמא, תוך זמן לא רק המוסדות יפרחו והעוול יתוקן (דעות)

עו"ד דב הלברטל | כיכר השבת |
עו"ד דב הלברטל (צילום: שלומי כהן, כיכר השבת)

לאחר פרישתו של אוחנה ממועמדותו בבית היהודי, כינו רבים בתקשורת ובציבוריות את הבית היהודי – הבית הלבן. רוצה לומר, מפלגה אשכנזית. אחד מראשי העסקנים בכדורגל, ספרדי, כינה אותם גזענים.

התבוננתי ברשימת ש"ס לכנסת. והנה, לא יאומן. אין שם אף אשכנזי אחד. איזו גזענות. לא יאומן. ממש אפרטהייד. אף אשכנזי אחד. אפילו לא למראית עין. לו לפחות היה ברשימה שחקן כדורגל אשכנזי. בבית היהודי יש לפחות כמה ספרדים.

הרי דווקא הם, חלק מהעסקנים בש"ס, אוהבים להשתלח באשכנזים. שהם גזענים. מפלים. שונאי זרים. והנה, איזו דוגמא אישית מופתית – אף אשכנזי אחד. אפילו לא אחד. והם עוד ידברו על אחדות בין העדות. על הפליה.

אך מנקודת מבטי, הם דווקא צודקים. זהו דרכו של עולם. באופן מיוחד, זהו המגזר החרדי, העולם שמרן. כל מגזר חרדי אוהב את מנהגיו. את שפתו. את לבושו. את מבטאו. את נוסח תפילתו. את דרך לימודו. את מאכליו. גם הספרדים אדוקים במנהגיהם. הם אוהבים את בית הכנסת הספרדי. את הפיוטים. את המבטא העברי.

לכן טבעי שש"ס נקיה מאשכנזים. אך זה גם טבעי, כשאשכנזים נוהגים כך. גם בין ליטאים לחסידים. כולם נפרדים. זה טבעי. אני לא מכיר, ולו מקרה אחד, של נישואי ליטאים וחסידים מקוריים. כך אמרו חז"ל, לעולם יישא אדם את בת עירו.

כך צריך להיות. ש"ס ספרדית. דגל התורה ליטאית. אגודה חסידית. בתי כנסת נפרדים לכל קהילה. גם רדיו ספרדי ורדיו אשכנזי. עיתון אשכנזי, ועיתון ספרדי ועיתון חסידי. זה נורמלי לחלוטין. מתוך כבוד הדדי.

וזו הסיבה לטרגדיה עם הסמינרים והישיבות. בחורה ספרדייה שלא מתקבלת לסמינר אשכנזי, זו השפלה שאינה ניתנת להימחות. היא תיקח זאת לכל חייה. לדורות. כך גם משפחתה. הם יישאו זאת כפצע מדמם. הם לעולם לא ישכחו ולא יסלחו. וזה מובן. כך גם עם בחורי הישיבה הספרדים. אלו שרוצים להתקבל אצל האשכנזים. והם רבים.

זו שעוברת את ההשפלה, ומתקבלת לסמינר אשכנזי, גורמת נזק לזהותה. היא תחוש שם כל שנותיה את היותה ספרדייה. זה לא יעזור לה בשידוכים. אז היא גם תתקשה להתחתן עם ספרדי, כי היא הושפעה מהאשכנזיות. את המציאות אי אפשר לשנות. כל מגזר מגונן על זהותו. אני משוכנע שכל בית כנסת ספרדי חרד לזהותו, ולא היה רוצה בשילוב תפילה אשכנזית.

לעסקנים הספרדים יש פתרון. ולי יש פתרון. הפתרון של חלקם, הוא להשתלח באשכנזים. להלהיט את ההמונים. ללכת אפילו לבתי המשפט. פתרון זה, יצור ריאקציה, והמצב עוד יחמיר. כך מנציחים אותם עסקנים ספרדים את העוול. הם מוליכים שולל. הם מוכרים את הבחורות והבחורים הספרדים עבור מנדטים. עושים הון פוליטי על גביהן, על עתידן ועל נשמתן.

הפתרון שלי הוא אחר. הספרדים צריכים להקים לעצמם עוד סמינרים וישיבות, ובשום אופן לא לחזר על פתחי האשכנזים. ההתחלה אולי קשה. אך יום יבוא וגם אשכנזים יתדפקו על דלתות הסמינרים הספרדים. ואז, באופן טבעי, הספרדים לא יוכלו לקבל את כל האשכנזים.

הציבור הספרדי צריך להתקומם נגד חלק מעסקניו, השולחים את ילדיהם למסגרות אשכנזיות – ובדרך כלל מתקבלים – ובכך מנציחים את העוול. הציבור הספרדי צריך לדרוש לפני הבחירות מעסקניו, את פתיחתם של סמינרים וישיבות על טהרת המסורת הספרדית, ולשמש דוגמא ראשונה בשליחת בניהם ובנותיהם למסגרות אלו. תוך זמן לא רב, הם יפרחו. רק כך יתוקן העוול.

כי במקום ההשתלחות התקופתית באשכנזים, שהם גזענים ומפלים, הגיע הזמן שהציבור הספרדי ימרוד בעסקניו אלו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות